×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
دسته بندی ها

۶ علامت هشداردهنده‎ای که نشان می‎دهد نیازهای عاطفی‎تان در یک رابطه، محقق نمی‎شود

برینی داز(Brainy Dose) تقدیم می‎کند:

هر فردی، از هر رابطه، انتظارات متفاوتی دارد. آیا شما، به دنبال فردی هستید که بتواند به شما نصایح ارزشمندی کند یا در لحظات سخت، بتواند شما را بخنداند؟ شما انتظاراتی دارید و ممکن است فردی را بشناسید که می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد و انتظاراتتان را برآورده کند. ممکن است فکر کنید هر چه خواستید را به دست آورده‎اید، چراکه ویژگی‎های طرف مقابلتان، روی کاغذ، بسیار زیاد و عالی است. اما، مهم است تا بتوانید تشخیص دهید که موضوعی فراتر و مهمتر در رابطه وجود دارد. توانایی پاسخگویی به نیازهای عاطفی‎تان، ویژگی ضروری است که باید آن را دارا باشید.

 بیشتر افراد دوست دارند تا ویژگی‎های اساسی و لازم برای داشتن یک رابطه، مانند توجه، اراده، ارتباط، امنیت و استقلال را داشته باشند؛ که البته این موارد تنها تعداد کمی از این ویژگی‎ها است. درهرحال، هر فردی نیازهای عاطفی، ارزش‎ها، نقاط قوت و ضعف منحصر به خودش را دارد. زمانیکه وارد رابطه می‎شوید، انتظار خواهید داشت که طرف مقابلتان، هر یک از نیازهای عاطفی‎تان را، هرچند غیرواقعی، درک کرده و ببیند، مخصوصاً اگر آن رابطه جدید باشد. اما، طرف مقابل شما، باید به شیوه‌ای که بیشتر به آن علاقه دارید، این کار را انجام دهد. اگر تجربه این قبیل مشکلات را داشته باشید، می‎توانید آن را به مشکلات رفتاری نسبت دهید و از آن بگذرید. درهرحال، این تعاملات مشکل‌ساز، مانند محرکی برای نیازهای عاطفی، عمل می‎کنند. در اینجا، به ۶ نشانه مهم می‎پردازیم:

شماره یک :  غالب اوقات خیال بافی می‎کنید

خیال بافی، در مورد آینده، موضوعی بسیار عادی است. ممکن است درباره طرح هر برنامه فکر کنید، مانند مکانی که در آنجا زندگی خواهید کرد، یا در مورد تجاربی که از رابطه‎تان در زمان شادی به دست می‌آورید و شریک زندگی‎تان خیال بافی کنید، اما، زمانیکه خوشحال نیستید طرح و برنامه‎های شما در مورد آینده عوض می‌شود. اما، زمانیکه نیازهای عاطفی شما برآورده نشود، ذهن شما، برای فرار از این شرایط، بیشتر و بیشتر خیالبافی می‏کند. اگر، غالب اوقات، درباره زندگی و شریک زندگی‎تان خیال پردازی کنید، تجارب شما حاصل رویاپردازی و بر اساس عواطف می‌شود، در این زمان، رابطه شما، نیازهای ضروری عاطفی‎تان را برآورده نخواهد کرد.

شماره دو : نوع ارتباط شما، بدون محبت است

زمانیکه به محبت به فکر می‌کنید، ذهن شما به سمت روابط صمیمانه جسمی و بدنی می‌رود. البته که این مورد هم قسمتی از آن است، اما تمام آن نیست. بیشتر محبت بین زوجین، باید ساده باشد، حالت‎هایی مانند بغل کردن طولانی مدت، نوازش یکدیگر در جلوی تلویزیون یا گرفتن دست یکدیگر. اگر روابط شما، قبلا از چنین رفتارهای محبت آمیزی سرشار بود، اما اکنون این چنین نیست، نبود لمس و نوازش‎های جسمی، می‎تواند نشانه‌ای از این باشد که نیازهای عاطفی شما برآورده نمی‎شود. همچنین، داشتن محبت‎ بدنی، باعث ترشح هورمون اکسی توسین در بدن می شود که منجر به تقویت و بیشتر شدن عاطفه در فرد می‎شود. زمانیکه شریک زندگیتان شما را نوازش می‎کند، ذهنتان، مهربانی بیشتر و بهتری را تجربه می‌کند. بدون وجود چنین توجهی، شما و رابطه‎تان، در رنج و عذاب می‎مانید.

همچنین، داشتن محبت‎ بدنی، باعث ترشح هورمون اکسی توسین در بدن می شود که منجر به تقویت و بیشتر شدن عاطفه در فرد می‎شود

شماره سه : به خوبی ارتباط برقرار نمی‎کنید

توانایی برقراری ارتباط، قسمت ضروری و اصلی در هر رابطه است. تا زمانیکه نتوانید به راحتی در مورد مشکلات و احساساتتان در یک رابطه، صحبت کنید، باعث ایجاد مشکلات بزرگتری می‌شوید. شریک زندگی شما، نمی‎تواند ذهن شما را بخواند و شما نیز نباید چنین انتظاری داشته باشید. هرگاه مشکلی وجود داشت، باید بتوانید به راحتی درباره آن صحبت کنید. زمانیکه شما و فرد مورد علاقه‎تان، بتوانید عواطف خودتان را نشان دهید و سعی کنید تا یکدیگر را درک کنید، می‏توانید با کمک هم، برای مشکلات، راه‌حل‌هایی را پیدا کنید. صحبت با یکدیگر، در بهترین و سالمترین روابط هم کار آسانی نیست، اما شما باید این کار را انجام دهید. بدون برقراری ارتباط واضح و روشن، هرگز نمی‎توانید در مورد مشکلات، به وضوح کاملی برسید. تا زمانیکه شما و شریک زندگی‎تان، در مورد موضوعات مهم، با یکدیگر صحبت نکنید، یکی از مهمترین و اساسی‎ترین نیازهای عاطفی‎تان برآورده نخواهد شد. این موضوع، مانند چراغی قرمز است که رابطه شما را کاملاً ناپایدار نشان می‌دهد. بدون توانایی برقراری ارتباط، رابطه شما پر از تلخی شده و در نهایت شکست می‌خورد.

شماره چهار : دائما رنجیده خاطر هستید

احتمالا، زمانیکه ناراحت هستید، احساس تحریک‎پذیری، بداخلاقی، عصبانیت یا غمگین بودن، دارید و اینگونه میزان احساسات منفی و بد را در خودتان توضیح می‎دهید. اگر بیشتر اوقات چنین احساسی دارید، نشان می‎دهد که طرف مقابلتان، توجهی به نیازهای عاطفی شما ندارد. آیا احساس تنها بودن یا دیده نشدن دارید؟ منشا این احساس رنجش در شما، از بی‌توجهی به احساسات ناشی می‎شود. ممکن است از سمت شریک زندگی‎تان، نیاز به حمایت یا تایید بیشتر داشته باشید، در این شرایط، مهم نیست مشکل اصلی چیست، چراکه اگر نتوانید خود را از این تلخی جدا کنید، آن به قلب شما وارد می‌شود و باعث نابودی رابطه‎تان می‌شود. اگر کاملا مطمئن نیستید که در کجای این مسیر قرار گرفته‌اید، به پاسخ عقلتان، نسبت به شریک زندگی‎تان توجه کنید، آیا با صبر و مهربانی پاسخ او را می‎دهید یا با خشونت و بداخلاقی رفتار می‌کنید؟ سعی کنید تا متوجه این رفتارهای کوچک شوید، چراکه همین رفتارها مشخص می‎کنند که واقعاً نسبت به رابطه‎تان چه احساسی دارید.

شماره پنج : از سایر افراد دوری می‎کنید

اگر دائما از سایر افراد دوری کنید و بیشتر به خودتان اهمیت دهید، باعث می شود تا احساس کنید در رابطه‎ای که به احساساتتان توجه نمی‌شود، گیر کرده‎اید. این دوری و عدم تمایل بودن با سایر افراد، می‌تواند از شریک زندگی‎تان شروع شود و به دوستان و اعضای خانواده‌تان برسد، حتی ممکن است در ارتباط با افراد غریبه هم اینگونه باشید. حتی، ممکن است با این رفتار، نسبت به انجام فعالیت‌های اجتماعی، مانند داشتن مکالماتی با نشاط، برنامه‎ریزی با دوستان و حتی تبادل مهم اطلاعات در مورد سایر امور، بی‌علاقه شوید. اما، همچنان زمان می‌گذرد و رابطه شما با مشکل پیش می‎رود و شما نیز اقدامی برای حل آنها نمی‎کنید و این امر باعث می‌شود تا در دنیای خودتان تنها بمانید. تنهایی و تنها ماندن، باعث می‌شود تا خیال پردازی مزمنی را شروع کنید.

شماره چهار : معمولاً به دیگران، بیشتر از شریک زندگی‎تان اعتماد دارید

آخرین و مهمترین ویژگی‎ای که باعث می‎شود تا در یک رابطه، نیازهای عاطفی‎تان برآورده نشود، این است که غالباً، در مورد مسائل شخصی‎تان به دیگران اعتماد می‎کنید و با آنها صحبت می‎کنید. البته، اگر به دنبال نصیحتی کارساز برای تصمیمات بزرگ و مهم هستید یا به دنبال راه حلی برای رفع مشکلات عاطفی‎تان می‎گردید، به دنبال فرد مناسب بودن، موضوعی کاملا عادی و درست است. درهرحال، زمانیکه با دوستانتان صحبت می‎کنید و خودتان را تخلیه می‎کنید، اقدام به ایجاد مشکل کرده‎اید. تمام زمان‌هایی که به جای صحبت درباره مشکلاتتان با افرادی که می‎شناسید، با دیگران و افراد غریبه این کار را انجام می‎دهید، به این مشکل دامن می‌زنید و به نیازهای عاطفی‎تان توجهی نمی‌کنید، در این هنگام، این موضوع تبدیل به سدی جدی، در رابطه‎تان می‌شود. اگر تصمیم گرفته‎اید تا رابطه‌ای سالم داشته باشید، نباید نیازهای مهم عاطفی‎تان را کم اهمیت جلوه دهید.

روابط شما، باید فراتر از یک رابطه جسمی باشد

روابط شما، باید فراتر از یک رابطه جسمی باشد. برای این منظور، باید از لحاظ عاطفی، کاملاً با یکدیگر راحت باشید. اگر متوجه شدید که روابط شما، نیازهای عاطفی‎تان را برآورده نمی‎کند، ناامید نشوید. شما می‎توانید با کمک شریک زندگیتان، این مشکل را حل کنید. همچنین، بسیار مهم است تا بدانید شما نباید مشکلاتتان را با فردی که مشتاق حل آنها نیست، بیان کنید. حتی اگر، شریک زندگیتان نخواهد تا با شما در حل مشکل همکاری کند، باید بتوانید قبل از تسلیم شدن، با او ارتباط برقرار کنید. جنبه مهم دیگری که هنگام صحبت در مورد مشکلاتتان، مخصوصاً نیازهای عاطفی، باید در نظر داشته باشید این است که هنگام صحبت درباره این موضوعات، باید آرام باشید. اگر یکی از شما یا هر دو نفرتان، در طول مکالمه کمی عصبی باشد، زمان هدر می‎رود و اتفاق خوبی نمی‌افتد. انتقاد طرف مقابل، همیشه به راحتی پذیرفته نمی‎شود، مخصوصاً زمانیکه هر دو نفر عصبانی هستید و به گونه‌ای پیش می‎روید که به یکدیگر حمله می‌کنید یا یکدیگر را متهم می‎کنید؛ به این ترتیب، مکالمه خوبی پیش نمی‎رود و بحث شکست می‎خورد. درعوض، سعی کنید تا بر احساساتتان تمرکز کنید و ببینیدکه چگونه دیگران می‎توانند در بهتر کردن حالتان به شما کمک کنند. همچنین، به خاطر داشته باشید که شریک زندگیتان، تمام تلاشش را می‎کند اما شاید نداند که چگونه می‌تواند شما را حمایت کند؛ چراکه تاکنون کسی به او نگفته است.

بهترین راه حل برای این مشکل این است که به این موضوع، مانند شخصی خارج از ماجرا نگاه کنید، اینکه به اقدامات و رفتارهای آنها فکر کنید و با خودتان بگویید چرا این چنین رفتار کرد. با این کار، زمانیکه در مورد نیازهای خاص‎تان صحبت می‌کنید، می‌توانید عمیق‌تر متوجه موضوعات شوید. اگر شریک زندگی‎تان، در ابتدای رابطه ساکت می‎ماند به این خاطر است که احساس می‌کند فردی غرق شده است. شما می‎توانید کمک کنید تا با تمرکز برای یک مورد در لحظه و داشتن مکالمه‌ای آرام، درباره مهمترین احساساتتان، او را وارد بحث کنید. می‎توانید تعیین کنید که تا چه حد حامی یکدیگر هستید و در ایجاد رابطه‎ای صمیمانه‎تر که انتظارش را داشتید، و در تشخیص علائم هشدار دهنده‎ای که در رابطه نشان دهنده نیازهای عاطفی‎تان است، تلاش می‎کنید.

تجربه‎های خودتان را به اشتراک بگذارید و اگر از این مطالب  لذت بردید، آن را با دوستانتان در میان بگذارید.. برای دیدن ویدئوهای آموزشی،ما را در یوتیوب دنبال کنید.

از نگاه شما سپاسگزاریم

فهیمه ارژنگی نویسنده و پژوهشگر در رشد فردی_مربیMBTI

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *