×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
دسته بندی ها

غلبه بر کمرویی

۱۲ نکته چگونه می‎توان از خجالتی بودن و سکوت، دوری کرد؟

آیا هنگام دیدار با افراد جدید، لحظات سختی را می‌گذرانید؟
آیا دعوت مهمانی‎ها را رد می‎کنید؟
اگر پاسخ شما مثبت است، پس شما فردی خجالتی و کمرو هستید. کمرویی، وقتی ایجاد می‎شود که زمان زیادی را با خودتان می‎گذرانید و از معیارها و نظر دیگران، خودتان را قضاوت می‎کنید.
شما دائما در حال سنجش این نکته هستید، که در موقعیت‎های گوناگون، باید چگونه رفتار کنید.
اما اکنون، می‎توانید با یادگیری روش‎هایی، بر خجالت خود غلبه کرده و اعتماد به نفس بیشتری در زندگی داشته باشید.

شماره یک :  خودتان را باور کنید

اگر همیشه در تلاش هستید تا خودتان را با شرایط تطبیق دهید، باید بدانید که کاری انجام نمی‎دهید و فقط خودتان را خسته می‎کنید.
باید درک کنید که هیچ فردی مانند شما نیست و این موضوعی درست و کاملاً عادی است.
هر فردی، در زندگی‎اش بسیار زیاد حس تزلزل و کمرویی را تجربه کرده است. این موضوع تنها برای شما اتفاق نمی‎افتد.
اگر خود و توانایی هایتان را باور داشته باشید، در این صورت، مسائل برای شما راحتتر پیش می رود

شماره دو : نسبت به خودتان آگاه باشید

اگر می‎خواهید بر خجالت و اضطراب اجتماعی‎تان غلبه کنید، باید بدانید که دیگران به دنبال موضوع خاصی در درون شما نیستند. بیشتر آنها  مشغول نگریستن و تفکر درباره خودشان هستند. هنگامی که در میان افراد زیادی قرار می‎گیرید، به درون خودتان بنگرید و تمرکز کنید. افکارتان را بررسی کنید.

با راحت پذیرفتن خجالت، می‎توانید اضطرابتان را کم کنید، که در این صورت، می‎توانید به آرامش برسید.  یکبار که به خودآگاهی دست یابید، خواهید توانست مسیرتان را بهبود ببخشید.

شماره سه : به نقاط قوت‎تان توجه کنید

برای رسیدن به اعتماد به نفس و عزت نفس، کاری را انجام دهید که از آن لذت می‎برید و می‎دانید که در آن عملکرد خوبی دارید. تمرکز بر انجام چنین اموری، هرچه که می‌خواهد باشد، می‎تواند به شما در غلبه به خجالت کمک کند.

به این فکر کنید که چطور قدرت منحصر به فرد شما، شما را نسبت به دیگران برتری می‎دهد. علم براینکه چه ویژگی‎های خاص و منحصر به فردی دارید، اعتماد به نفس شما را افزایش خواهد داد. این کار به شما کمک خواهد کرد تا خودتان را از صمیم قلب بپذیرید.

شماره چهار : از خودتان مراقبت کنید

مراقبت از خودتان، در نهایت، باعث می‌شود تا اعتماد به نفس‎تان افزایش یابد!
انجام کارهای کوچکی مانند: دوش گرفتن، نخ دندان کردن، تمیز و مرتب نگه داشتن ناخنها، حس متفاوتی نسبت به خودتان را ایجاد می‎کند. زمانی که “خوب لباس پوشیدن” را همانند رعایت بهداشت، امتحان می‎کنید، شگفت زده خواهید شد که چقدر احساس بهتری نسبت به خودتان دارید! با چنین افزایش اعتماد به نفس، شما دیگر ترسی از دیدار با افراد جدید و شروع کردن گفت و گو نخواهید داشت.

شماره پنج : صحبت کردن را تمرین کنید

این مورد بسیار مهم است.

تا زمانی که صحبت کردن با دیگران را آغاز نکنید، نمی‌توانید از خجالتی بودن رها شوید و همچنان معذب می‎مانید! سعی کنید کمی بیشتر حرف بزنید؛ تمرین کنید تا با دوستان، خانواده و افراد غریبه، راحت تر صحبت کنید. با دیگران، در کافی شاپ، رستوران یا هر جای دیگری که می‎روید، صحبت کنید.

به دیگران نزدیک شوید و تلاش کنید تا گفتگویی را ایجاد کنید.

با انجام این کار، این شانس را خواهید داشت تا با افراد جدید دیدار کرده و بتوانید با کمک صحبت کردن با دیگران، با ترس‎تان روبه‌رو شوید.

شماره شش : به دیگران تمرکز کنید

افراد خجالتی، اغلب فکر می‌کنند که باید در مورد موضوعات عجیب صحبت کنند. اما این موضوع، منظور ما نیست.

تلاش کنید تا بیشتر بر روی دیگران تمرکز کنید. این کار باعث می‌شود تا ذهنتان از خجالت کشیدن، دور شود. اکثر افراد، غالباً دوست دارند با افرادی صحبت کنند که به نظر می‎رسد علاقه مند به گفتگو با آنها هستند، به همین دلیل، در گفت و گوها سوالات زیادی بپرسید و خود را کاملا علاقه‌مند به بحث نشان دهید.

خیلی زود می‎توانید وارد گفت و گویی عمیق شوید که این موضوع باعث می‌شود، تا کاملاً، خجالتی بودنتان را فراموش کنید.

شماره هفت : نفس عمیق بکشید

زمانی که با افراد جدیدی روبرو می‎شوید، مضطرب می‌شوید و این حس به سرعت بر شما غلبه می‎کند.
دفعه بعد که در چنین موقعیتی قرار گرفتید، بهانه‎ای پیدا کنید و به بالکن یا گوشه‎ای آرام بروید، چشمان‌تان را ببندید و نفس بکشید. فقط به نفس کشیدن تمرکز کنید، و به آرامی دم و بازدم را انجام دهید. اگر برایتان مقدور بود، این کار را برای چند دقیقه انجام دهید. این تمرین به شما در رسیدن به آرامش کمک خواهد کرد.

شماره هشت : هنگام اضطراب، ماهیچه هایتان را استراحت دهید

استراحت دادن ماهیچه‎ها، روش عالی برای مقابله با شرایط اضطرابی است.

این کار را با تمرکز به قسمت خاصی از بدن‎تان انجام دهید. ماهیچه مورد نظرتان را برای چند دقیقه منقبض کنید و سپس به آرامی به حالت اول برگردانید و استراحت دهید. می‎توانید از انگشتان پا شروع کنید و به تدریج به سمت بالا حرکت کنید. در همین زمان نیز، سعی کنید تا نفس عمیق بکشید.

شماره نه : تا جایی که ممکن است، رابطه چشمی برقرار کنید

برقرار کردن ارتباط چشمی، یکی از بهترین فعالیت‎هایی است که می‌توانید برای افزایش اعتماد به نفس انجام دهید. برقرارکردن ارتباط چشمی مستقیم، باعث می‎شود تا رابطه احساسی و پر معنایی ایجاد شود.

آیا تاکنون دقت کرده‌اید در یک گروه، فردی که کمتر به او نگاه می‌شود، کمتر صحبت می‌کند؟

هر چه بیشتر ارتباط چشمی برقرار کنید، علاقه مندتر به نظر می‎رسید. این امر باعث می‎شود تا دیگران فکر کنند شما به این گفت و گو علاقه مند هستید و احساس راحتی بیشتری را به آنها القا می‎کنید.

شماره ده : بر لحظه تمرکز کنید

اگر به زمان حال تمرکز کنید، می‌توانید حواس خودتان را از موضوع خجالتی بودن، پرت کنید. دفعه بعد که گفت و گویی با کسی داشتید، به کلماتی که می‎گوید، دقت کنید. کاملاً، به آنچه که می‎گوید، تمرکز کنید. به لحن و حالات فرد دقت کنید. زمانیکه کاملاً جذب گفته‎های دیگران شوید، ناخودآگاه، ذهن شما از موضوع خجالت کشیدن دور می‎شود.

شماره یازده : رفتارهای دیگران را تقلید کنید

اگر در تعامل و رابطه برقرار کردن با دیگران، لحظات سختی را می‎گذرانید و احساس می‎کنید تحت فشار هستید، سعی کنید رفتار آنها را تقلید کنید. منظور این نیست که هر رفتار و حالت کوچکی را تقلید کنید؛ بلکه می‎توانید حالت و لحن را تقلید و تکرار کنید.

این کار باعث می‎شود تا با داشتن روحیه، نشان دهید متوجه گفته‎های طرف مقابل هستید و از گفت و گو لذت می‎برید.

شماره دوازده : سعی کنید به جای “نه”، “بله” بگویید

هر زمانی که “نه” می‌گویید، مانع و حصاری را برای خود ایجاد می‎کنید و همه درها را به روی خود می‌بندید. با “نه” گفتن، شانس دیدار با افراد جدید و کشف موقعیت‌های جدید را از دست می‌دهید. به جای اینکه همیشه برای هر موضوعی “نه” می‎گویید، این شانس را به خودتان هدیه کنید و بگویید “بله”!

با انجام این کار، به خودتان اجازه می‎دهید تا در رفتار و تعامل با اطرافیان، که علایق‎تان را با آنها به اشتراک می‎گذارید، اجتماعی‎تر عمل کنید. اگر دائماً با دیگران در ارتباط باشید، به انجام این کار عادت خواهید کرد. این روش به شما کمک می‎کند تا دیگر خجالتی و ساکت نباشید.

http://shorturl.at/dqMNQ

با انجام هرروزه این نکات، به آرامی می‎توانید بر خجالت و کمرویی خود غلبه کرده و اعتماد به نفس بیشتری را کسب کنید. در آن زمان، می‎توانید در پیش روی همگان ظاهر شوید، بدون اینکه هیچ ترس و قضاوتی از دیگران، نسبت به خود داشته باشید.

از حمایت شما متشکریم. اگر علاقه مند به تهیه ادامه این سبک مقالات هستید، لطفاً نظرات خودتان را بنویسید و این مطلب را به اشتراک بگذارید.

باسپاس

فهیمه ارژنگی نویسنده و پژوهشگر در رشد فردی و مربی MBTI

یک پاسخ به “غلبه بر کمرویی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *