×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال

تله شکست و ناکامی

افراد مبتلا به ذهنیت شکست، دارای نشانه‌های زیر هستند:

۱- کاری برای افزایش مهارت‌های شغلی خود نمی‌کنند و در زمینه شغلی و تخصصی، مهارت‌ها و دانش خود را افزایش نمی‌دهند. اهل مطالعه تخصصی و شرکت در دوره‌های آموزشی تخصصی نیستند.

۲- شغلی پایین‌تر از حدّ واقعی توانایی‌ها و استعدادهای خود برمی‌گزینند، مثلاً استعداد بالایی در ریاضی دارند، اما درنهایت راننده تاکسی می‌شوند.

۳- تلاش نمی‌کنند در شغل خود پیشرفت کنند. به جدّ دنبال ترفیع شغلی نیستند. متخصص فرصت‌سوزی هستند.

آرش در زندان شکست گیر کرده است. او به مشاورش می‌گوید: چند هفته قبل، از رئیسم خواستم تا مدیریت یک پروژه برنامه‌ریزی را به من بدهد؛ او موافقت کرد و از من خواست پیشنهادم را به شکل مکتوب تحویل دهم، اما من سه هفته است که امروز و فردا می‌کنم! پروژه از فردا شروع می‌شود و من این فرصت را مثل فرصت‌های دیگر از دست داده‌ام.

۴- از کارکردن برای دیگران یا فعالیت‌های رقابتی طرفه می‌روند.

۵- شغلی دست‌وپا می‌کنند، اما به خاطر عادات منفی مانند تنبلی، اهمال‌کاری، عملکرد ضعیف و برخورد نامناسب با همکاران، از کار اخراج می‌شوند.

۶- در یک شغل، بیش از چند هفته و چند ماه دوام نمی‌آورند. همه‌کاره و هیچ‌کاره‌اند! در دنیایی که به آدم‌های متخصص پاداش می‌دهد، دانش آن‌ها عمومی است و صلاحیت عمیقی در یک حوزه خاص ندارند.

۷- شغلی را انتخاب می‌کنند که موفقیت در آن به‌شدت مشکل است، مثل بازیگری، موسیقی، ورزش‌های حرفه‌ای و… مشکل دیگر این است که نمی‌دانند شغل‌شان را چه موقع رها کنند.

۸- در کار خود از ابتکار عمل و پیشروبودن واهمه دارند؛ لذا از رسیدن به جایگاه‌های بالاتر شغلی که مستلزم مسئولیت بیشتر اس محروم می‌شوند.

۹- تصور می‌کنند ذاتاً آدم بی‌استعداد و به‌دردنخوری هستند؛ حتی اگر تصور آن‌ها با واقعیت منطبق نباشد.

۱۰- توانایی و استعدادهای خود را کوچک می‌شمارند. خطاها و نقطه‌ضعف‌های خود را بزرگنمایی می‌کنند. اگر چه در مقایسه با همکاران و همسالان خود، چیزی کم نمی‌آورند. چنان از خود عیب‌جویی می‌کنند که احساس ضعف و حقارت می‌کنند.

۱۱- با همسری ازدواج می‌کنند که از آن‌ها موفق‌تر است یا با کسانی دوست می‌شوند که موقعیت اجتماعی مناسبی دارند؛ بدین شکل، سعی در موفق جلوه‌دادن خود و سرپوش‌گذاشتن بر احساس شکست دارند.

۱۲- با تمرکز بر سایر جنبه‌های زندگی مثل خوش‌تیپی، جوانی، زیبایی، جذابیت یا حتی ایثارگری، عقب‌ماندگی‌های شغلی زندگی خود را جبران می‌کنند؛ ولی بااین‌حال، احساس شکست دست از سر آن‌ها برنمی‌دارد.