×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال

بی کفایتی و وابستگی [ تست طرحواره ]

برخی از ویژگی‌ها و صفات فرد وابسته عبارتند از:

۱-‌ بی‌اعتمادی به قضاوت و تصمیم‌گیری شخصی؛ افراد وابسته به قضاوت و انتخاب‌های خود اعتماد ندارند؛ لذا در موقع تصمیم‌گیری مردّد می‌شوند. ترس از اشتباه‌کردن‌ آن‌ها را دچار تعلل و سرگردانی می‌کند. دوست دارند دیگران به جای آن‌ها تصمیم بگیرند.

۲- ترس از تغییر؛ به دلیل شک به قضاوت‌های فردی، از تغییر اوضاع هراس دارند، دوست دارند همیشه در روی یک پاشنه بچرخد و زین به پشت باشد.

۳- مسئولیت‌گریزی؛ نیاز دارد که دیگران مسئولیت اکثر زمینه‌های مهم زندگی او را بپذیرند. به‌سادگی از زیر بار کارها و مسئولیت‌ها شانه خالی می‌کند.

۴- نیاز شدید به مراقبت و حمایت؛ نیاز بیش از اندازه به حمایت، علامت اصلی وابستگی است؛ این حال به سلطه‌پذیری، وابستگی و مراجع قدرت (والدین، همسر یا دوستان) و ترس از جدایی می‌انجامد.

۵- مشکل در ابراز مخالفت؛ آن‌ها به دلیل اینکه زبان سرخ‌شان سر سبزشان را بر باد ندهد یا حمایت و تأیید دیگران را از دست ندهند، از ابراز مخالفت با دیگران حتی زمانی که حق با آن‌هاست واهمه دارند. سخت می‌ترسند دیگران از آن‌ها برنجند؛ لذا حتی نمی‌توانند به دیگران بگویند بالای چشم‌شان ابروست!

۶- تلاش در برقراری روابط چسبنده؛ افراد وابسته، با خاتمه یک رابطه صمیمانه، فوراً به جست‌وجوی رابطه‌ای دیگر برمی‌آیند تا آن را منبعی برای مراقبت و حمایت از خود قرار دهند. گاهی هم بر اساس سیاست گذاشتن تخم‌مرغ‌ها در چندین سبد، مراودات موازی و چندگانه عاطفی راه می‌اندازند.

۷- مشغولیت ذهنی مداوم با طردشدن و تنهایی؛ افتادن از چشم دیگران، ترسناک‌ترین سقوط زندگی فرد وابسته است. ذهن او مداوم به این اندیشه مشغول است که مبادا دیگران تنهایش بگذارند، تأییدش نکنند و او را دوست نداشته باشند.

۸- نیاز شدید و بیش‌ از اندازه برای تأییدشدن؛ تأیید‌طلبی بیش از حد، به رفتاری مطیعانه و وابسته می‌انجامد و با ترس از جدایی همراه است.